Aktuelt

En strålende Arendalsuka Ung dag

Aktuelt

Første skoledag etter sommerferien er det et yrende liv i naturfaglabben på Stinta Skole i Arendal. Arendalsuka Ung går av stabelen og NND har en strålende dag med elevene i Agderfylket. Skoleverket og kunnskapbyggeren møter Norsk Nukleær Dekommisjonering som skal rive atomanlegg.

Foran nysgjerrige elever forklarer NNDs stråleekspert Rajdeep Singh Sidhu at vi lever i en verden hvor vi utsettes for stråling hele tiden. Vi utsettes for naturlig stråling fra kosmos og fra bakken, det finnes menneskeskapt stråling som røntgen og i brannvarslerne våre.  Sidhu stiller spørsmål, ivrige elever svarer presist. Det er flere som allerede kan mye om temaet for dagen. Når teorien avsluttes og elevene deles i grupper stiger lydvolumet og engasjementet øker noen hakk.

Elever ved Stinta Skole undersøker halveringstid ved hjelp av UV-stråler. Foto: Jan Johannessen

Noen av elevene går i gang med å «dekommisjonere» en atomreaktor, andre bestråler perler for å se hvordan de forandrer seg jo lenger man utsetter de for stråling. Oppe ved «kateteret» har fire, fem elever samlet seg rundt NNDs ekspert på stråling for å måle radioaktivitet og undersøke hvordan man stopper ulike stråler. Gamma, Alfa, Beta-stråler fanges opp av måleapparatet. Et A4 ark legges mellom gjenstanden strålene kommer fra og apparatet som avslører strålingen, for å se om papir kan beskytte mot strålingen. Det prøves med aluminium og bly. Hvilket materiale egner seg best til å stoppe hvilke stråler? De praktiske oppgavene engasjerer.

Elever “dekommisjonerer” et “atomanlegg” og sørger for at hver del avfall-ssorteres korrekt. Foto: Jan Johannessen

Stinta Skole satser på naturfag, og på levende og praktisk undervisning.

-Vi ønsker å gjøre undervisningen så praktisk som mulig, forteller Hasse Høyer som underviser i matte og naturfag. -Da blir naturfag gøyalt, fortsetter han. Skolen har nylig investert vesentlige summer for å oppgradere naturfaglabben som fremstår flunka ny.

I fjor var de igjennom det periodiske system og senere i år skal de gjennom mye av det NND har demonstrert her i dag.

-Jeg vil knytte opp til dagens opplegg når vi kommer til de samme temaene i pensum senere i år, forteller Høyer.  Det gjør undervisningen bedre, i følge naturfaglæreren.

NNDs Andreas Aakervik Amundsen og elever ved Stinta Skole under gruppearbeidet. Foto: Jan Johannessen

For NND er det viktig å nå ut til unge med kunnskap om stråling og hvordan man beskytter seg. Like viktig er det å fange interessen hos de unge, opplyse om Norges atomhistorie og informere om NND sitt oppdrag.

Å dekommisjonere de norske historiske atomanleggene vil ta lang tid. Kanskje sitter det elever i Stinta Skoles lab som senere i livet vil inneha kompetanse som kan komme til nytte i NND sitt arbeid. Kompetanse som kan brukes i dekommisjoneringen av de norske historiske atomanleggene. Kanskje ble frøet til et yrkesvalg sådd denne torsdagen under Arendalsuka Ung

SE OG HØR HVA ELEVENE SELV OPPLEVDE:

Ønsker du mer informasjon om NNDs undervisningopplegg kan du ta kontakt med NND sin samfunnskontakt, Hilde Rønningen.

 

Illustrasjonsfoto: Reaktor